Stilmedvetna artister
Hur länge till kan vi egentligen skilja på musikindustrin och modebranschen? De senaste åren är det många artister som har gått mot att bli såväl designers, startat egna klädmärken, eller blivit ambassadörer för ett visst märke. Det finns många synergieffekter mellan dessa branscher och det är till exempel enkelt för en riktigt känd artist med sina stora scener och breda publik att vara ett bra skyltfönster för ett klädmärke. Kanye West är med i Balmains höstkampanj och detta är bara ett av många exempel på hur artister kan samarbeta men klädmärken.
Artister som modeikoner
Ända sedan starten av det vi kallar populärkultur, har en musikstil varit kopplad med ett visst utseende, ett visst mode eller speciella frisyrer. En stor del av att vara en artist som är lokalt eller globalt känd, är att bygga sitt eget varumärke och sätta en tydlig profil på vem man är. Detta har gjorts världen över och nästan varje känd artist står idag för eller bakom en viss stil eller ett visst klädmärke. Det kan vara allt från att Kanye West eller Lady Gaga samarbetar med ett lyxmärke av den högsta kalibern, till att en artist som är lite mer estetisk som till exempel Lykke Li marknadsför en tygkasse med eget tryck. Dessa artister blir ikoner och skapar nya stilar genom att de experimenterar tillsammans med de största modehusen i världen. På så vis skapas nya stilar och det är enkelt att förstå hur nya trender och moden skapas inom olika kulturer.
Ett tydligt tecken på att artister idag är nästan lika mycket ikoner för mode eller ambassadörer för ett visst varumärke, är att vi ser hur just artister blir mer och mer uppmärksammade för sin klädstil. Visserligen står fortfarande musiken eller själva utförandet oftast i fokus, men helhetsbilden som kläder och mode skapar är en central del av hela identiteten idag. I början av 2016 såg vi ett tecken på detta här i Sverige. Sångerskan Sabina Ddumba vann utmärkelsen Sveriges bäst klädda kvinna av tidningen ELLE. Detta var ingen överraskning då hon gång på gång har blivit uppmärksammad för sin klädstil. Om saker och ting följer denna utveckling, dröjer det med all säkerhet inte länge innan vi ser fler artister som driver sina egna bolag inom mode samtidigt som de bygger sitt varumärke som artist. Framöver kan det vara upplägg som dessa eller andra slags samarbeten som blir nödvändiga för att en artist ens ska kunna få globalt genomslag.